Próchnica zębów jest chorobą twardych tkanek zęba ( szkliwo, zębina , cement korzeniowy). Jest to demineralizacja części nieorganicznych zęba, po której następuje rozkład jego części organicznych. Próchnica, gdy nie jest leczona prowadzi do stanów zapalnych miazgi i tkanek okołowierzchołkowych.

Główną przyczyną powstawania próchnicy są bakterie płytki nazębnej. Są to bakterie , które poprzez fermentację cukrów prowadzą do produkcji kwasów, a te uszkadzają szkliwo. Płytka bakteryjna obecna na powierzchniach zębów składa się głównie z bakterii i ich produktów i ściśle do nich przylega.

Zapobieganie powstawaniu próchnicy opiera się na:

• odpowiedniej higienie jamy ustnej – usuwanie płytki nazębnej poprzez szczotkowanie po każdym posiłku metodą indywidualnie dobraną dla każdego pacjenta, odpowiedniej szczoteczki i pasty. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych za pomocą nici dentystycznych, specjalnych szczoteczek międzyzębowych. Stosowanie płynów do płukania jamy ustnej , które zawierają środki hamujące powstawanie płytki nazębnej ,a także stosowanie bezcukrowej gumy do żucia.
  • odpowiedniej diecie – w profilaktyce próchnicowej odgrywa ważną rolę ze względu na częstość i ilość spożywanych węglowodanów oraz ich konsystencję.
  • profilaktyce fluorkowej – podaż tego pierwiastka wpływa na odwrócenie lub zahamowanie procesu próchnicowego w szkliwie. Jeśli doszło już do utraty tkanek zęba to  nie da się tego odwrócić ale można doprowadzić do zatrzymania procesu.
W GABINECIE WYKONUJEMY
• fluoryzację egzogenną czyli kontaktową , polega ona na bezpośrednim kontakcie szkliwa zębów ze środkami zawierającymi fluor: żele, lakiery i pianki

• zabezpieczenia bruzd i naturalnych zagłębień na powierzchniach zębów poprzez lakowanie

• wypełnienia estetyczne kompozytowe zębów stałych